ICO - tai pirminis tokenų siūlymas, kurio metu investuotojams yra parduodami tam tikro projekto virtualūs žetonai, kuriais ateityje bus galima atsiskaityti už šio projekto teikiamas paslaugas. ICO pagalba jauni verslai gali pritraukti lėšų savo idėjų įgyvendinimui.
Ar kada susimąstėte, kaip atsiranda inovatyvios technologijos ir verslai, žadantys tikrą perversmą įvairiose gyvenimo srityse? Kaip šios, iš pirmo žvilgsnio, fantastinės idėjos yra perkeliamos iš popieriaus lapų į realybę ir randa finansavimą savo plėtrai? Vienas iš atsakymų – tai pirminiai žetonų siūlymai, plačiau žinomi kaip ICO (angl. Initial Coin Offering). Tačiau kas iš tiesų yra šie ICO, apie kuriuos taip daug kalbama kriptovaliutų pasaulyje? Ar tikrai tai žymiai efektyvesnis inovatyvių verslų finansavimo būdas, o gal tai gudriai suregztos sukčių pinklės? Pasiaiškinkime viską detaliau.
Kas yra ICO (pirminis žetonų platinimas)?
ICO – tai visiškai naujas būdas pritraukti investicijas, pasinaudojant blockchain technologijos ir kriptovaliutų ekosistemos privalumais. Vietoj tradicinių verslo finansavimo priemonių, tokių kaip bankų paskolos ar pirminis akcijų siūlymas biržoje (IPO), ICO mechanizmas leidžia startuoliams išleisti savo skaitmeninius žetonus (angl. tokens), kuriuos investuotojai gali įsigyti mokėdami Bitcoin, Ethereum ar kita kriptovaliuta.
Kuom ICO mechanizmas toks patrauklus technologiniams startuoliams? Visų pirma, ICO suteikia greitą ir svarbiausia, globalią prieigą prie finansinio kapitalo. Vietoje ilgų ir sudėtingų derybų su rizikos kapitalo fondais, ICO pagalba, verslas gali pasiekti tūkstančius individualių investuotojų visame pasaulyje. Be to, pirminis žetonų platinimas leidžia pritraukti lėšų ankstyvoje verslo stadijoje, kuomet tradiciniai investuotojai dar būna linkę nerizikuoti.
ICO taip pat yra patrauklus ir investuotojams, kadangi siūlo puikią galimybę finansuoti unikalias ir inovatyvias verslo idėjas ir sėkmės atveju, uždirbti didelį pelną. Beje, kai kurie išleisti žetonai kartais investuotojams suteikia papildomų teisių bei naudos. Pavyzdžiui, investuotojai gali turėti balso teisę dalyvaujant projekto valdyme ar iš anksto gauti dalį projekto generuojamo pelno.
Iš kitos pusės, taip pat reikėtų atkreipti dėmesį ir į neigiamus ICO niuansus. Pavyzdžiui, palyginus su tradiciniais verslo finansavimo būdais, ICO rinka pasižymi gerokai didesne rizika. Inovatyvių projektų sėkmė toli gražu nėra garantuota, o pačių žetonų vertė gali itin ženkliai svyruoti. Be to, kriptovaliutų rinkoje aktyviai veikia ir sukčiai, kurie naudojasi ICO mechanizmu siekdami apgauti investuotojus ir išvilioti iš jų pinigus.
Kaip veikia ICO mechanizmas?
Taigi, ICO yra naujoviškas būdas startuoliams pritraukti lėšų, išleidžiant skaitmeninius žetonus (tokenus) mainais už investuotojų įneštas lėšas. Tačiau kaip tiksliai vyksta šis procesas? Pabandykime išsiaiškinti ICO veikimo mechanizmą ir pagrindinius etapus.
Pagrindiniai ICO proceso dalyviai:
- Verslininkai - ICO organizatoriai, turintis verslo idėją ir siekiantis gauti lėšų jos įgyvendinimui.
- Žetonai (tokenai) - skaitmeniniai žetonai, išleidžiami ICO metu ir priklausomai nuo projekto pobūdžio, suteikiantys investuotojams įvairias teises ar naudas.
- Investuotojai - fiziniai arba juridiniai asmenys, perkantys išleistus žetonus ir taip investuojantys į verslo idėją.
- Platforma - internete veikianti platforma, kurioje vyksta žetonų pardavimas ir paskirstymas.
Pagrindiniai ICO etapai:
- Pasiruošimas - idėjos autoriai parengia taip vadinamą „baltąjį dokumentą“ (angl. white paper), kuriame detaliai pristato pačią verslo idėją, komandos narius, naudojamas technologijas, žetonų paskirstymą ir pritrauktų lėšų panaudojimo planą.
- Žetonų platinimas - iš anksto nustatytą dieną įvyksta virtualių žetonų (tokenų) pardavimas investuotojams. Priklausomai nuo projekto, gali būti organizuojami ir keli tarpiniai žetonų platinimo etapai.
- Idėjos įgyvendinimas - idėjos autoriai paskirsto surinktas lėšas pagal anksčiau sudarytą planą ir pradeda vykdyti savo veiklą.
- Prekyba biržoje - baigus ICO, investuotojai gali pradėti prekiauti išleistais žetonais kriptovaliutų biržoje ir uždirbti iš jų pirkimo ar pardavimo.
Virtualių žetonų (tokenų) įvairovė
Ne visi ICO metu išleidžiami virtualūs žetonai yra vienodi. Todėl siekiant sėkmingai sudalyvauti ICO procese ir padaryti gerą investiciją, reikėtų atkreipti dėmesį į skirtingus žetonų (tokenų) tipus. Pagrinde ICO metu gali būti leidžiami trijų rūšių žetonai, pasižymintis skirtingomis savybėmis ir funkcijomis:
- Vartojimo tipo žetonai - turėtojui suteikia teisę naudotis projekto platformos paslaugomis bei produktais.
- Utility tipo žetonai - turėtojui suteikia papildomų privalumų, pavyzdžiui, galimybę dalyvauti priimant verslo valdymo sprendimus.
- Investicinio tipo žetonai - suteikia teisę į dalį projekto gauto pelno.
Kaip įsitikinti, kad skelbiamas ICO projektas yra tikras?
Svarbu suprasti, kad šiai dienai ICO procesas nėra tiksliai reglamentuotas. Nors šiuo lėšų pritraukimo mechanizmu siekia pasinaudoti daug sąžiningų verslininkų, reikėtų atminti, kad teisinio reguliavimo trūkumas taip pat yra puiki terpė veikti sukčiams. Ne kartą kriptovaliutų rinkoje yra nuskambėję atvejų, kuomet gražią svetainę ir itin patrauklų verslo modelį turėję projektai, staiga kažkur pradingo, kartu su investuotojų pinigais.
Taigi, norint apsisaugoti nuo rizikingų bei apgaulingų pasiūlymų, reikėtų atkreipti dėmesį į šiuos svarbius aspektus:
- ICO organizatoriai atvirai komunikuoja su investuotojais ir atsako į visus jiem kylančius klausimus.
- Prieš paskelbiant ICO projekto autoriai jau turi išleidę savo produkto bandomąją versiją (MVP).
- Idėjos autoriai tiksliai žino, kiek lėšų jiems reikia pritraukti ir turi aiškų ICO pagrindimą.
- Projekto vystymui yra įsteigtas juridinis asmuo ir pasirinkta tinkama verslo forma.
- ICO organizatoriai turi gerą komandą ir yra pritraukę autoritetingų konsultantų.
ICO – tai naujos galimybės, tačiau reikia būti atsargiems
Taigi, mūsų trumpa kelionė po ICO pasaulį artėja į pabaigą. Tikimės, kad dabar geriau suprantate ne tik ICO privalumus bei trūkumus, bet ir pačio proceso veikimo mechanizmą. Nors ši sritis kupina inovacijų ir didelio potencialo, tačiau kartu nereikėtų pamiršti ir visų kylančių rizikų. ICO, kaip ir visa kriptovaliutų rinka, dar yra pakankamai jauna sritis, todėl čia kartais gali nutikti pačių įvairiausių netikėtumų.
Tiesa ta, kad investuodami į naujus ir inovatyvius produktus, mes beveik visuomet žengiame į nepažįstamą teritoriją, kurioje sėkmė yra galima, bet tikrai negarantuota. Būtent todėl renkantis ICO projektus, svarbiausia yra atlikti išsamią analizę, gerai suprasti projekto idėją ir objektyviai įvertinti komandos patikimumą. Todėl, jeigu toleruojate aukštą riziką, ieškote didelio uždarbio galimybių bei norite pastoviai būti didžiausių inovacijų epicentre - ICO jums gali tapti tikrai puikiu pasirinkimu.